Cum să fii mai organizat în timpul liceului

9/06/2016

În mai puțin de o săptămână școlile și liceele se redeschid, iar lumea începe din nou să audă plânsul tuturor elevilor ale căror corpuri sunt brusc părăsite de orice urmă de fericire. Programul meu ce implică minim 15 ore de dormit zilnic și lenevitul pentru perioade îngrijorător de lungi de timp va fi dat peste cap *cries*, și mai vine și bacalaureatul. În aceste condiții, se impune să fiu mai organizată (misiune începută, de altfel, de anul trecut). Și, ca să mă autoconving să rămân productivă timp de 9 luni, am decis să implementez o serie de micuțe șmecherii care să mă ajute pe parcursul școlii și care sper că vă vor ajuta și pe voi, cei care încă vă zbateți în strașnicul nostru sistem de învățământ.



1. Odihna e foarte importantă

Eu învăț dimineața, de la 7:30. Așadar, ca să nu fiu zombie, trebuie să mă culc de pe la 22:00-22:30. Pentru a fi sigură că dorm bine, încerc să mănânc înainte de ora 20:00. De asemenea, am descărcat o aplicație cu diverse sunete albe (valuri, ploaie etc) pe telefon, pe care o setez să meargă vreo jumătate de oră când mă culc. Știu că mulți preferă să doarmă în liniște perfectă, dar pe mine sunetele astea mă ajută să mă relaxez și să adorm mai ușor. În plus, știind că telefoanele nu sunt 100% reliable, am cumpărat și un ceas cu alarmă, ca nu cumva să întârzii la ore (consecințele nu-s deloc drăguțe).
În cazul în care nu am prea mult de învățat pentru a doua zi, îmi permit să dorm o oră și când mă întorc de la liceu, pentru că, deși dorm destul noaptea, de multe ori simt că o să adorm pe drumul spre casă.


2. Timpul nu îl ai, timpul ți-l faci

Asta e o vorbă pe care am auzit-o când eram a IX-a și care mi-a prins tare bine. E important să vă organizați cât mai minuțios timpul pentru a ține pasul.
În primul rând, scrieți-vă orarul de la școală maaare pe o foaie și puneți-l la vedere, pe birou sau pe un perete. O să îl învățați mult mai repede dacă îl vedeți des, plus că ajută când vă pregătiți ghiozdanul pentru a doua zi și sunteți prea obosiți ca să vă amintiți toate orele.

În al doilea rând, folosiți un caiet sau o agendă pentru a scrie tot ce aveți de făcut în ziua respectivă. O să vă ia câteva săptămâni să vă obișnuiți să notați fiecare temă/test/proiect de cum aflați de ele, dar pe termen lung agenda vă va salva viața. Puteți organiza activitățile dintr-o zi după cât sunt de urgente, după ordinea în care vreți să le faceți sau după domeniu (școală, hobby-uri etc).
*mai multe despre organizarea agendei într-o postare viitoare*

Dacă vă împăcați mai bine cu telefonul, puteți folosi o aplicație din cele speciale pentru notat orarul și activitățile zilnice. Aplicațiile au avantajul de a vă trimite notificații când se apropie data limită pentru finalizarea diverselor sarcini, dar eu una simt că rețin mai ușor ce am de făcut dacă scriu pe hârtie.

În al treilea rând, stabiliți obiective zilnice realiste. Temele sunt, clar, cele mai importante, pentru că aveți nevoie de ele a doua zi. Estimați cât va dura să le faceți și încercați să nu înghesuiți prea multe activități în timpul rămas. Luând în calcul că trebuie să mâncați, să vă odihniți măcar 30 de minute după ce veniți acasă și să luați pauze în timp ce lucrați, timpul efectiv rămas pentru învățat și alte activități este de 5-6 ore, care ar putea fi împărțite astfel:
Învățat: 1-2 ore (de multe ori e necesar să învățați lecțiile pentru a ști să faceți temele, right?)
Teme: 2-3 ore (depinde, evident, câte teme aveți și cât sunt de grele; începeți cu cele mai lungi și complicate)
Lucru suplimentar (pregătiri, admitere, bac, progres la alte obiective de lungă durată): 1 oră
Alte activități (sport, citit, desenat): 1 oră (preferabil seara, după cină, când sigur veți fi prea obosiți ca să mai lucrați)


3. Pauzele mici și dese chiar sunt cheia marilor succese
De obicei, dacă începeți să vă simțiți obosiți când lucrați, e deja cam târziu pentru o pauză, pentru că oboseala o să persiste și nu veți mai avea chef de lucru tot restul zilei. Așadar, încercați să luați o pauză de 15 minute la fiecare 45 de minute de lucru. Eu recomand să mâncați un fruct sau să vă uitați pe pereți în pauza respectivă, pentru că dacă începeți să jucați ceva sau să citiți, riscați să ajungeți de la 15 minute la o oră... nu că aș vorbi din experiență.


4. Aveți grijă de caiete!
Poate asta sună aiurea, dar în a XII-a totul va avea sens, promit. Copertați caietele, încercați să nu le rupeți, scrieți frumos și utilizați din plin markere. Câteva trucuri utile:
- cumpărați caiete cu coperți diferite, ca să nu le încurcați când vă faceți ghiozdanul; în timp, veți asocia fiecare copertă materiei respective
- la materiile care implică atât teorie, cât și rezolvare de probleme (matematică, fizică, chimie, informatică), scrieți teoria și cerințele problemelor cu stiloul/pixul, iar rezolvările scrieți-le cu creionul (e mai ușor de șters și puteți vedea mai ușor unde se termină un exercițiu și unde începe celălalt); scrieți neapărat numărul și pagina exercițiului pentru a le găsi mai ușor; folosiți caiete cu spiră, ca în cazul unei greșeli uriașe, să puteți rupe pagina mai ușor
!!! - tot la materiile care nu implică doar teorie și care sunt pentru bac, scrieți DOAR teoria și pe un caiet separat, pentru că sunt șanse mari să mai uitați din ea până într-a XII-a și credeți-mă că e greu să umblați prin 6 caiete după o formulă/o teoremă
- când profesorul vă spune un truc pentru rezolvarea unui exercițiu/vă învață să vă uitați după ceva anume, scrieți cu o culoare care să iasă în evidență sfatul pe caiet, în dreptul exercițiului-model (eu folosesc roșu, dar dacă aveți profesori care corectează pe caiete, mai bine folosiți verde/mov)
- faceți desenele cu creionul, pentru că de multe ori nu ies bine din prima și e urât să le tăiați
- însemnați paginile care au teorie cu semne din alea mici de carte sau cu unele mai măricele, pe care să scrieți și ce lecție e pe pagina respectivă
- folosiți cu încredere highlightere în culori diferite pentru definiții, formule etc
Eu folosesc următoarea schemă de culori(cei de la mate-info o pot împrumuta ușor, pentru celelalte profile va trebui adaptată):


Și schema de culori în acțiune:

Dacă nu puteți reține pentru ce trebuie folosită fiecare culoare/nu vă place să stați să subliniați prea mult, folosiți un singur highlighter pentru toate noțiunile importante. Pe mine metoda asta mă ajută să învăț mai repede, dar fiecare om e diferit și trebuie să descoperiți ce merge pentru voi.


5. Un birou ordonat e un birou fericit
Știu că atunci când ajungeți acasă de la școală nu vreți decât să trântiți toate cărțile și caietele de-a valma în birou și să închideți ușa, dar e mult mai bine să stați un minut și să aranjați lucrurile cum trebuie. Fiecare birou are o structură diferită, dar ideea de bază poate fi aplicată oricum: trebuie să împărțiți rechizitele pe categorii, ca să vă fie ușor să le găsiți și ca să nu pice totul peste voi când deschideți ușa. Eu pun cărțile pe un raft, caietele pe alt raft, topul de hârtie, blocul de desen și dosarele în locul unde se pune de obicei tastatura calculatorului, iar instrumentele de scris/desenat/cărțile de citit în spațiul rămas. Știu, chiar știu că vă e lene, dar vă faceți un bine tot vouă astfel.


6. Atenție la ghiozdan
Întâi de toate, dacă învățați dimineața, vă recomand să pregătiți ghiozdanul cu o seară înainte, pentru că la 6 dimineața riscați să uitați cărți/caiete sau să le confundați între ele.
Pe lângă caiete și cărți (recomand să faceți o împărțire cu colegul de bancă: unul aduce româna, altul fizica etc, altfel o să vă cocoșați), nu uitați să luați carnetul de note, o sticlă cu apă, ceva de mâncat (sendviș, fruct, baton de ciocolată, ce vreți voi), șervețele și, dacă vă știți sensibili, o mini trusă medicală cu pastile de cap, stomac, gât, că nu se știe niciodată ce vă apucă în timpul orelor sau, mai rău, în timpul vreunui test. Nu uitați nici de penar, care trebuie să conțină măcar două pixuri/un stilou cu rezerve în plus, un creion cu ascuțitoare/rezerve, o radieră și o riglă (opțional: pixuri colorate, highlightere, agrafe de birou, câteva semne mici de carte, pic, corector). Dacă sunteți mai conștiincioși din fire, puteți lua și lipici, foarfecă, un capsator, pilă de unghii etc etc, dar astea nu sunt așa de importante.


7. Faceți-vă spațiul de lucru cât mai plăcut
Aerisiți camera înainte să vă așezați la birou. Fiți siguri că aveți destulă lumină. Aprindeți o lumânare parfumată. Așezați o plantă pe pervaz. Ordonați lucrurile de pe birou și puneți un coșuleț cu bomboane, alune sau alte snacksuri într-un colț. Sunt lucruri mici, dar un asemenea ritual vă va ajuta atât să vă pregătiți sufletește pentru orele de învățat, cât și să fiți cât mai eficienți.


La final, vă las cu o poză cu diversele materiale pe care le folosesc eu când învăț:
- highlightere pentru a evidenția noțiunile importante
- sticky notes de diverse forme și dimensiuni pentru informații importante, remindere (pe care le am și în agendă, dar prefer să le mai pun într-un loc, la vedere, ca să nu uit), citate motivaționale (dacă sunteți genul ăla de oameni pe care îi încurajează)
- pixuri cu gel pentru a-mi nota diverse trucuri de rezolvare a problemelor pe caiete
- semne de carte mici (cele colorate mai intens și cele din stânga tricoului; ajută, de exemplu, când vreți să semnalizați paginile cu pasaje importante din cărți la română)
- semne de carte mai mari (în dreapta tricoului; pe ele puteți scrie și titlurile lecțiilor pe care le semnalizați)


Sper ca aceste sfaturi să vă fie utile. Spor la lucru!

You Might Also Like

2 comments

  1. Ce postare frumoasă și utilă! Sigur o să le fie de ajutor liceenilor.

    ReplyDelete

Share your opinion!